2010.03.16. | pumpa | 13 komment | graphic

Magyar bordesign a külföldi sajtóban

Olvasónk (Ádám) szúrta ki a The Dieline oldalán Forrai Ferenc boroscímkéit, melyeket a Horváth Borház számára készített. Talán a legjobb marketing a hazai borokat illetően, ha megjelenésben, a küllem presztízsében fel tudunk zárkózni oda, ahol a kommunikációs eszközöket jobba használó, de nem biztosan jobb minőségű, külföldi borok elhelyezkednek. Ez úton is gratula a tervezőnek és egyben a megrendelőnek is, hiszen a Horváth Borház weboldala is követi a címkék terén meghúzott színvonalat. A Forrai Design további munkáiból rövid válogatás hajtás után...

A képeket talán Forrai Ferenc arc poeticája árnyalja leginkább, melyet szép és méltó weboldaláról emeltünk át:

...a betű olyan számomra, mint a bor, mennél többet kóstolok, annál jobban érzem az ízeket, elmerülök az engem érő impulzusokban, magával ragad. Bíztat és hívogat, hogy kutassam, fedezzem fel a titkát, figyeljek rá, mert több mint forma...



"Ott van előttünk egy palack jó bor, a borszerető ember kinyitja a flaskát, majd megkóstolja. E művelet szebb elnevezése: az ízlelés. Vagyis: íz-lelés; hiszen a kóstolással – a föld, a zöld, a napfény, az eső, a szél – a mindenség ízét, a bor bukéját leljük meg. A ember ízlelés közben óhatatlanul rátekint a flaskán lévő címkére is. Egy kicsit úgy nézi a palackon lévő kapszulát, a föliratot, a betűk formáját, a címke színeit, mintha egy könyvnek a borítójával ismerkedne.

Mert a bor egyben könyv is, melyet a bor kortyolgatása közben nyitunk föl. Így azután az ízlelésből üzenet lesz, vagyis írás, és nem mindegy, hogy ez milyen formában érkezik meg hozzánk. Gimabattista Bodoni azt vallotta: „egy könyv annál mintaszerűbb, minél tisztábban érvényesül benne a betű egyszerű szépsége”. Minden nyomtatott betű – miként a kézzel írt is – valamiféle jegyet visel magán: az írás, a betű, a nyomtatás több évszázados hagyományát jelképezi.

Azt mutatja meg, hogy a vonal – melyből betű, aztán pedig szó lesz – miként hullámzik, milyen formában, rendben terül szét, „ölt testet” a papíron; a bor esetében a címkén. A borosüveg egy domború tükör, melyben a bor és a borász, az egész éves munka és annak eredménye látható. Azt vallom, hogy a jól átgondolt, igényesen és szépen megtervezett boroscímkék a palackok tartalmának hű kifejezője, amely nem csupán a választáshoz szükséges információkat nyújtja át a fogyasztónak, hanem gyönyörködtet is, emlékeztetvén, hogy a bor minden évben egyedi, megismételhetetlen alkotás.

Végezetül álljon itt még egy idézet, méghozzá Pierre Didot l' Aine-től: „az az igaz és szép, ami egyszerű a maga tökéletességében”."

Via: The Dieline

A bejegyzés trackback címe:

https://designpumpa.blog.hu/api/trackback/id/tr671828683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

konyvelomo 2010.03.16. 13:11:27

A magyar boros-címkék már évek óta színvonalas, igényes munkák. Engem csupán a (túl) modern dizájn zavar néha a borok esetében.

Viszont van pár szép minimalista, letisztult, de egyben klasszikus megvalósítás is (pl. a Légli megoldásai).

BrandBen 2010.03.16. 16:42:24

Én is szeretnék gratulálni a szép munkákhoz, és arra biztatom a magyar borászokat, hogy bátran terveztessenek egyedi személyiséggel rendelkező borcímkéket. És ne feltétlenül az ún. letisztult design-ban gondolkodjanak, nem feltétlenül kell ezt a stílusirányzatot követni. Egy merész, különleges arculattal egyszerűbb kitűnni a tömegből, másrészt könnyebb márkahű vásárlókat szerezni. Egy klassz nemzetközi gyűjteményt mi is föltettünk a blogunkba: http://www.absolutebrand.hu/tag/borcímke.html

kapujanincs (törölt) 2010.03.16. 21:27:29

furcsa színe van annak a rozénak... vagy a monitorom szarozik?

josqui 2010.03.25. 12:04:45

tényleg vagány címkék csak Ipacs Gézának fizethetne egy kis jogdíjat

pumpa · http://designpumpa.blog.hu 2010.03.25. 12:10:11

@josqui: van hasonlóság a két tervező munkái között, de inkább a fő irányvonal tekintetében, s stílusuk szerintem jelentősen eltér.

josqui 2010.03.25. 12:55:30

@pumpa: semmi rossz szándék nem fogja a kezem csak kis hazánkban ezt a stílust már 5 éve csinálja más. Külföldön nyilván régebben.

br4nyi 2010.03.26. 22:03:35

Akkor kellene szólni a BMW-nek is, hogy fizessen jogdíjat a Ford-nak az "autó"-ért... Igaz, teljesen más szintre jutottak! Mindkettő autót gyárt, de ugye nem kell magyarázni a különbséget?

phothock.hu 2019.09.12. 08:36:40

@konyvelomo: Teljesen igazad van a kevesebb több lenne a jó megközelitese az átlagosnak. Mi van ha nem átlagos kell ha az ami az üvegben van,egy edesvagy küvé,esetleg egy brutál karakteres bor,annak lehet hipszter, varhol, bauhaus, Mapplethorpe, mind passzol ha meg tudja fogni a tekintetet felkelti az erdeklodest nyilván ezek a jo marketing ismervei ahogy a reklámé is.

DesignPumpa Speciál

Social...

Friss topikok

DP/FB

Editor's Hell