Szakmai gyakorlat keretében átrajzolni a Jaguar 1961-ben debütált, durván legendás E-type modelljét van annyira konfliktusos vállalkozás, mint Mohamed-karikatúrákkal házalni Teherán belvárosában. Varga László, a BME Ipari termék- és formatervező hallgatója éppen erre vállalkozott, amikor 2011-ben hozzálátott a munkához. Az eredmény pedig, a tervező soraival kiegészítve már látható, olvasható, hajtás után. Dög lett. Gyártósorra vele! Videó is van!
A Jaguar E-type-ot 1961. márciusában Sir William Lyons, a Jaguar alapítója mutatta be a Genfi Autószalonon ahol a kiállítás egyik legsikeresebb darabja lett. Tervezője Malcolm Gilbert Sayer volt aki a D-type alapján tervezte. Az E-type-ot az egyszerű, geometrikus formarend, a lágy nőies vonalak és férfias arányok közti harmónia tette egyszerre elegánssá és dinamikussá. Formálásában az akkoriban még kevésbé elterjedt aerodinamikai tesztek is fontos szerepet játszottak. Enzo Ferrari a valaha készített legszebb autónak nevezte. Az E-type mára már nem csak egy autó, hanem egy legenda, egy életstílus, egy művészeti alkotás amit bizonyít, hogy 1996-tól a New Yorki Művészeti Múzeumban, a mindössze hat kiállított autó egyike egy E-Type.Egy ilyen klasszikus és híres formához nehéz úgy hozzányúlni, hogy megfeleljen a modern világban kialakult trendeknek, formai igényeknek, vagy esetleg egy új pozitív utat nyisson.
Munkám 2011. júliusában kezdődött szakmai gyakorlatom alatt Tárnok Zsoltnál, az F&M Vulca és az Evantra tervezőjénél. Nem csak a forma szépsége, a modern design trendek, vagy a hűség a régi verzióhoz volt fontos szempont a tervezésben. Ahogy Ian Callum, a Jaguar Design igazgatója is kiemeli, egy Jaguar eleganciát, kimértséget és lendületet kell, hogy sugározzon, amit az E-Type annak idején teljesen kielégített. Véleményem szerint egy modern E-Type-nak úgy kell többet adni, hogy az nem hivalkodik, nem egy extrém formai újítással, formaelemmel kell felkeltenie a figyelmet. Egy modern E-Type leginkább a formai harmóniával, a modern élek és a régi, nőies hullámok elegáns kombinációjaként kell, hogy újjászülessen. Úgy kell többet adnia, hogy a forma egésze felidézze a Jaguar gazdag múltját, és a modern világba ezeket átültetve képes legyen azokat az értékeket sugározni, azokat az érzéseket kiváltani a mai vásárlókból, emberekből amiket első megjelenésekor 1961-ben a Genfi autószalonon tett.
Formailag kifejezve az előbb leírtakat, véleményem szerint az egyik legfontosabb, hogy a szép nagy felületeket ne szabdaljam fel fölösleges beömlőkkel, rácsokkal, valamint a tagolást és az első meredek szélvédőt megtartsam. Az erős élek és a lágy hullámok kapcsolatát úgy szeretném megoldani mintha a burkolat egy lepedő lenne amit ráfeszítve a formára lágyan rajzolódnak ki az alatta lévő élek, míg máshol szépen követi törés nélkül az alapformát.
FORMAI RÉSZLETEK
A hosszú, előrenyúló orr megmaradt, a hátsó részt viszont kevésbe csúcsosítottam ki, helyette jobban felcsaptam és az utastérrel egy oldalirányba lágyan ereszkedő élben csatlakoznak. A hátsó nagyságát kiemeli a hagyományos hátsó kereknél emelkedő váll kialakítás mellett az oldalt alul végigfutó él ami lefele hagyja el a formát. A kerékjáratok szabályosabbak lettek és egy peremet is kialakítottam ami a modern sportautókra jellemző.
Az orrnál megtartottam és a króm díszítéssel még jobban kihangsúlyoztam az ellipszis-ovális beömlőt. A “bajusz” lökhárítókat viszont elhagytam. A lámpák elnyújtottabbak lettek és modern fényszórókat kapott amik az oldalt végigfutó hengeres váll részbe épülnek be. A kerékjáratnál megfigyelhető egy kis visszahajlás a hengeres formából ami a 3. generációs E-type-okon volt jellemző és meg kívántam tartani. Célom az volt, hogy ezek az apró, egybefüggő formai játékok és átmenetek határozzák meg a járművet, amit a rávetülő fény, a visszatükröződő környezet tesz majd teljessé és izgalmassá.
A hátsónál is megfigyelhető az a hullámzás, ami az elölnézeten is jellemző. A kerékjáratok fölött itt jobban kitűnik a forma átfordulása, ami véleményem szerint csak kihangsúlyozza az autó karakterét. A feszített lepel szerű formálás itt tükröződik vissza leginkább. A hátsó él lágy lejtéssel fut bele az autó oldalába átmetszve a lámpát, aminek burája felveszi ezt a formálást, így a fényvonal nem törik meg, viszont a lámpát izgalmasabbá teszi. A lágy burkolat alól kitűnnek a kipufogók és az autó alját kialakító erős élek amik ellensúlyozzák a túlzott nőies formálást. A kipufogó szögletessége és a lámpa kerek kialakítása is a férfias erő és a nőies lágyságot kívánják jobban kiemelni és egyensúlyban tartani az autóban.
Kapcsolat:
http://laszlovargadesign.blogspot.com/
http://www.behance.net/LaszloVarga