2008.04.17. | pumpa | 48 komment | eco

Szemét az űrben - 6000 műhold?


Klikkre nagyobb kép.

Az Európai Űr Ügynökség (European Space Agency) napokban nyilvánosságra hozott, megdöbbentő képei az 1951. óta az űrbe juttatott műholdakat és egyéb földi eredetű hulladékok  mennyiségét szimulálják. A kommentár szerint közel 6000 műhold kering Föld körüli pályán, melyek közül mindössze 800 maradt működőképes az idők folyamán. Ehhez adódik a több ezer egyéb technológiai hulladék, melyek összegyűjtése vállalhatatlanul nagy költséggel járna. A figyelemfelkeltésnek szánt felvételeken a Föld nagyjából úgy néz ki, mintha lepnék a bogarak... További képek az ESA linkjére kattintva, alant.


Klikkre nagyobb kép.


Via: ESAcore77

A bejegyzés trackback címe:

https://designpumpa.blog.hu/api/trackback/id/tr99429618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rszarvas · http://rszarvas.blog.hu 2008.04.17. 12:28:47

Nem annak kéne eltakarítania, aki fellőtte?

rszarvas · http://rszarvas.blog.hu 2008.04.17. 12:30:58

Az egyenlítő fölött a legborzasztóbb a helyzet. Az Astra holdjai úgy tudom tizen-méterekre manőverezgetnek egymás mellett.

Charybdis 2008.04.17. 12:31:10

De akkor azt nem értem, hogy nem mennek össze? Bocs ha hülye kérdés :)

rszarvas · http://rszarvas.blog.hu 2008.04.17. 12:36:52

A földről irányítgatják őket, hogy tartsák a pozíciót. Ez is csak addig lehetséges, amíg a kis pozícionáló rakétákban van szufla.
Hallottam egy orosz műsorszóró műholdról is, ami nem szerette nagyon a szabályokat. Komoly napi parabola-utánállítási kihívás volt 2000 körül ez néhány kábel-tv-nél, hogy az ittmaradt orosz és a helyi elvtársak ne maradjanak orosz szó nélkül. Gondolok itt pl Győzike földijeire. Nem tudom, most mi a helyzet vele, de valószínűleg nem változott sokat.

rece · http://napielet.hu/ 2008.04.17. 12:40:14

Ahol ember, ott szemét, minden szinten szinte minden.
Utálatos egy fajta vagyunk.

dr. Wilbur Swain 2008.04.17. 12:50:18

bákker, ez azért meglepett... o_O

rszarvas · http://rszarvas.blog.hu 2008.04.17. 12:51:10

Ha már szemét a téma, azt nem értem, hogy az irodaházakban vajon miért nincs szelektív hulladékgyűjtés... Dolgoztam már néhányban, és a papír mindenhol probléma. A papírmentes iroda még csak a tündérmese kategóriát súrolja alulról. Hihetetlen mennyiségű papírszemét gyűlik így össze, aztán megy ki a szeméttelepre a kajamaradékok közé. Nonszensz.

ommm 2008.04.17. 12:55:27

na, vállonveregetheti magát az emberiség. ezt is jól elbasztuk

Lacafaca 2008.04.17. 12:56:22

Jó ez a kép, látványos, de erősen csal ! A méretarány a lényeg ! Ha a föl képen látható méretéhez képest ekkorák lennének a műholdak akkor több száz vagy ezer kilométeresnek kellene lenni egy-egy "szputnyiknak". A föld ekkora méretéhez képest egy-egy hold méretarányos nagysága nem érné el az egy pixelt sem. Biztos sok a szemét, de valahol olvastam egy olyan mondást is, hogy az "űr meg q..va nagy". :-)

Walaki 2008.04.17. 12:58:55

Már megint egy "baromság". A matematika mai állása szerint a göbm térfogata 4 x pi x r^2, tehát ha csak a földre tennénk le ezt a 6000 izét akkor is egy magyarországnyi területre jutna 1db ilyen méteres nagyságrendű vasdarab. De magasabban vannak és nem is egy gömbhélyon helyezkednek el.
Ezt most jól felfújták és lehet hisztizni, de hamarabb csap beléd a villám...

Walaki 2008.04.17. 12:59:51

sry. ...felszine...

bloodhound 2008.04.17. 13:02:37

lacafaca megelőzött, de méretaránytól függetlenül akkor is gáz, ami a fejnük felett van, nem ártana kicsit "meglökdösni" a kisebb szir-szarokat, hogy égjenek el a légkörben. vagy valami

molnibalage 2008.04.17. 13:12:25

"Az egyenlítő fölött a legborzasztóbb a helyzet. Az Astra holdjai úgy tudom tizen-méterekre manőverezgetnek egymás mellett."


Jaj... Hogyan lehet ekkora hülyeséget mondani???? Egyszerűen hihetetlen számora, hogy ENNYIRE buta emberek vannak... Gondolkozz már, autópályán ennyi a követési táv elvileg. Több tízezerrel pályára állított műholdaknál ilyet nem is lehetne csinálni. A pályát is állandóan figyelni és korrigálni kell, mert a csillagközi jelenségek képesek a pályát befolyásolni és van mérési hiba is...

Számold már ki, hogy a Föld kerülete mennyi! Az Egyenlítőnél kb. 40'000 km. Ha 10 méterenként hány műhold férne el? A legalacsonyabb stabi pályák 300 km felett kezdődnek.

A geostac pálya az Egyenlítő felett az a Földtől számítva kb. 36'000 km-re van. A pályák elhelyezkedése is speciális. A műholdak között már csak azért is nagyobb térbeli elkülönítés kell, hogy a rádiótechnikai inerferenciákat csökkentsék.

Ma már csk úgy lehet fellőni oda valamit, hogy élettartama után egy parkolópályára lehessen állítani (akár "fel" akár "le").

Mielőtt valaki ilyen veretes baromságokat ír talán nézzem már utána. Ez az ország techikai analfabétákkal van tele...

Colt 2008.04.17. 13:15:16

Nincs ezzel semmi gond, sokkal több űrszemét érkezik naponta - ha arról látnátok egy képet azon hüledeznétek.

Beau de Noir · http://beau.freeblog.hu 2008.04.17. 13:20:20

Olé! :-)
Zseniális téma! Ki lehetne vesézni jobban is, érdekelne.

taphegyseg 2008.04.17. 13:28:50

Tök igazad van, Walaki. Meghajolok a matek előtt is, tényleg. Szóval az a lényeg, hogy ráérünk, meg drága is takarítás. Ráadásul nem ronthatunk el valamit, amit meg sem teszünk, na ugye. Majd ha probléma lesz, valaki elkezd gondolkodni, addig bontsunk egy sört!

Lord_Cica (törölt) 2008.04.17. 13:32:34

A képen legalább 1000-szeresére növelték a tárgyakat. Valódi mérettel nem is látszanának.

molnibalage 2008.04.17. 13:53:16

"Már megint egy "baromság". A matematika mai állása szerint a göbm térfogata 4 x pi x r^2, tehát ha csak a földre tennénk le ezt a 6000 izét akkor is egy magyarországnyi területre jutna 1db ilyen méteres nagyságrendű vasdarab. De magasabban vannak és nem is egy gömbhélyon helyezkednek el.
Ezt most jól felfújták és lehet hisztizni, de hamarabb csap beléd a villám."

Na egy újabb barom aki nem ért ehhez. A probléma az barátom, hogy ezek mozognak. Egy ilyen szitán kell átjuttatni mindent ami fellősz te zseni. Mellesleg ne síkban gondolkozz. Mindhárom irányban több (tucat) kilométeres térköz kell, mert az a biztonságos. Repcsiknél is elvileg függőlegesen 150 m vízszintesen asszem 2 km körül van ez, ennek ellenére előfordulnak majdnem ütközések vagy ütközések. Miért is? NAGY számok törvénye barátom. Van fent x objektum amit érzékelsz és sok centiméteres amit NEM! Namármost ha csak 0,0001% esély van, hogy eltalál EGY ilyen kis darab az nem tűnik soknak. Csak mivel egy másik cucc fent van cirka 30-50 évig is akár, ennyi idő alatt a körülötte levő részek találtai arány felmászik igen tisztes arányra. A napelemtáblák telsenyítményét is az ilyen kis mikroszarok vágják szépen lassan haza. Eza a sok NAGY object ami fent van, ha eltalál valamit, akkor annyi. Az űrszemét már akkora gond, hogy a fellövés idejéban számításba kell venni, nem teheted meg amikor csak akarod.

Az ilyen tudatlan faszok kussolhatnának vagy tanulhatnának ezt-azt...

molnibalage 2008.04.17. 13:54:38

És akkor ott vannak még a grvatiácós hatások és egyéb nyalánkságok. Mindig is tudtam, hogy sok a barom itthon de mitóa van netem itthon csak azóta kezdek a valós méretekre rádöbbeni.

gabest1 2008.04.17. 14:00:25

Akkor van baj ha egy ilyen darabokra esik, különböző sebességgel mozgó részek idővel szétkenődnek egy gyűrűbe.

műhód 2008.04.17. 14:03:34

Az Astrák azért dzsesszelnek közel egymáshoz, hogy egy parabolával mind látható legyen.

License 2008.04.17. 14:04:46

molnibalage:
Tisztelettel, nagyon érdekeseket írsz, de nem célravezető a tudatlanokat rögtön lebarmozi. Ahogy látjuk mi tőled a műholdak elhelyezkedéséről tanulhatnánk sokat, te tőlűnk meg illemtant. Lám senki sem tökéletes.

molnibalage 2008.04.17. 14:05:42

Ja. Ha csak két 1 tonnás műhold koccan össze akkor is több ezer apró kis törmeléket hagy maga után meg pár nagyobbat. Aztán a folyamat szépen öngerjesztővé válik és a végén semmit nem tudsz felvinni sem, de a fentiek sem maradnak meg. Aztán persze meg neki lehet látni a tisztításanak (több terv is született már), de az kemény $$$$. Aztán majd lehet nézni, hogyha ennek az árát beépítik a műhold fellövésbe és ez megjelenik áttételesen a kommunikáció minden területén...

taphegyseg 2008.04.17. 14:05:53

Lord_Cica: valószínűleg megadtad a választ arra a kérdésre, hogy "vajon miért nagyították fel az objektumokat?" Hm? Hát mert ha nem lehetne őket látni, nem sok értelme volna a képnek. Például a térképeken is vicces nagy betűkkel ki vannak írva a városok, utcák, terek, hegyek, völgyekfolyókésatöbbi, pedig a valóságban ki sem lehetne nyomtatni a feliratokat.

rece · http://napielet.hu/ 2008.04.17. 14:11:11

Ráadásul ezek között bújnak meg az ellenséges szándékú UFO-k.

Kúrcsány Ferenc 2008.04.17. 14:11:44

Nekem van olyan menedzsergolyóstollam wazze amiben van lézer pojinter, majd kimegyek a kertbe és lelődözgetem őket, ok wazze?

dupi 2008.04.17. 14:19:50

mondjuk a felső kép megfogná a globális felmelegedést :)

Denus 2008.04.17. 14:31:22

molnibalage megmondja a frankót!
bár a stílusa kissé kioktató és helyenként tapló, mégis igaza van.
vitatkozzatok még egy kicsit, én meg visszaalszom a mátrixba

winter 2008.04.17. 14:32:26

molnibalage, kicsit-e vagy idióta?
Persze foglakozni kell a problémával, mert sok pénzt lehet érte kérni, meg a média is van mivel foglalkozzon. De jelenleg ez a ~6k tárgy valóban 0(nulla) eséllyel okozhat gondot.
Az persze más kérdés, ha ez a 6000 tárgy csak a "nagyja" és ebben nincsenek benne a cm-e darabkák, de akkor gondolom az lett volna a cim hogy "millió veszélyes űrszemét kering körülöttünk".

boog 2008.04.17. 14:34:21

van ott még hely másik 6000-nek is...

molnibalage 2008.04.17. 14:47:23

Winter.

Cimbora nem nem tudsz olvasni. Odafent is vannak szabálok. Egyes pályákra már NEM lehet műholdat fellőni a szemét miatt! Ezt kurva nehéz felfogni?

Orbitális 2008.04.17. 14:49:26

...és most ettől az OTP részvények ára hogyan változik majd?

kvarcman 2008.04.17. 14:53:18

júúúh mennyi műhód czakértőőő :) ezért vagyunk rakétájos nagyhatalom :)

radar 2008.04.17. 14:55:33

"Biztos sok a szemét, de valahol olvastam egy olyan mondást is, hogy az "űr meg q..va nagy". :-)"

jah, ezt gondoltuk a Földről is, hogy kurva nagy lehet szemetet a földbe temetni, meg van elég szén, olaj, földgáz stb. mert olyan kurva a nagy ez a Föld és olyan sok cucc fér bele és mi is bőven elférünk rajta...

nas 2008.04.17. 15:05:52

a sas meg a bakter esete...
azt, hogy sok a szemét meg a köcsög, ezt eddig is tudtam

petteri57 2008.04.17. 15:05:59

Még egy kis matek:
6000 izé kering kiszámítható pályán a világűrben a föld körül. Magyarországon 3 millió - azaz 500-szor több - gépjármű mozog kiszámíthatatlan, a vezető pillanatnyi állapota által vezérelt pályán. Az ütközések száma ehhez képest még itt is elég kevés. A 6000 az egész föld körül elég jól eloszlik - ennyi autó parkol egy jobb hétköznap délelőtt az Ötvenhatosok terén és környékén, és egyenként is jóval nagyobbak, mint a műholdak többsége.

taphegyseg 2008.04.17. 15:23:37

petteri57: Mondjuk nem értek hozzá, de szerintem a sebességet kihagytad.

szemi dévisz (törölt) 2008.04.17. 15:24:48

Egy érzékletesebb hasonlat méretarány szempontjából. Hatezer műhold az űrben olyan, mintha a testünkön csak hatezer baktérium egyed lenne. Ehelyett milliárd van és mégsem látszanak... Szóval a műholdak a Föld bacijai.

molnibalage 2008.04.17. 15:25:46

"6000 izé kering kiszámítható pályán a világűrben a föld körül. Magyarországon 3 millió - azaz 500-szor több - gépjármű mozog kiszámíthatatlan, a vezető pillanatnyi állapota által vezérelt pályán. Az ütközések száma ehhez képest még itt is elég kevés. A 6000 az egész föld körül elég jól eloszlik - ennyi autó parkol egy jobb hétköznap délelőtt az Ötvenhatosok terén és környékén, és egyenként is jóval nagyobbak, mint a műholdak többsége"

Teljesen fals modell a tiéd. Részletezzem?

Hanzsi 2008.04.17. 15:30:36

molnibalage! Lehet hogy nagyon okos vagy, meg lehet hogy nagyon értesz a műholdakhoz meg egyéb űrkütyükhöz és fizikájukhoz, és azt is elismerem, hogy sok mindenben igazad van, de hogy emberileg egy hulladék vagy az ezer 1000 %. Miért kell ilyen rettenetesen tapló, kioktató stílusban, pökhendien válaszolni?
Miért nem lehet normális stílusban, építő jellegű vitát folytatni? Miért nem lehet úgy szólni a másikhoz, hogy azt emberszáma veszed?
Nem kell ám más gyertyáját elfújni, hogy a tiéd jobban világítson!

Ez az ország illemtani analfabétákkal van tele. Az ilyen tudatlan bunkók kussolhatnának vagy tanulhatnának egy kis illemtant meg toleranciát.

rszarvas · http://rszarvas.blog.hu 2008.04.17. 15:47:29

molnibalage:
El kell szomorítsalak, az ASTRA holdjai valóban tizenakárhány méterre repkednek egymás mögött szép sorban (keleti hosszúság 19,2°-nál konkrétan 5 db szinte kézenfogva). Mindez azért, hogy egy antennával egy szögállással fogható legyen a sugárzott jelük. Ez az ASTRA érdeke. Szerintem inkább te nézz utána a dolgoknak, mielőtt leanalfabétázod, vagy lebalfaszozod az embert. Az sem elhanyagolható szempont - ha már a geostac. pályáról beszélünk - hogy a távközlési műholdak (is) túlnyomórészt az egyenlítő fölött helyezkednek el, hogy belássák az egész bolygót, ezért ott igen nagy már a tumultus. Ha szereltél volna már fel parabola antennát, akkor tudhatnád, hogy ha az egyenlítő felé állítod, tized fokonként találsz más-más műholdjelből akár többfélét is.
És kapaszkodj meg, nem kell messzire menned a müholdfellövés költségszámításáért, az bele van építve a mobilszámláidba, a vezetékes telefonszámládba, a kábel tv előfizetési díjadba, és bizonyos szolgáltatóknál az internetköltségbe is minden hónapban, és a kereskedelmi csatornákon is azért kell ennyi reklámot nézned, mert az évi ~2 millió $-nyi Forintot, amit elkérnek a műholdas sugárzásért ki kell valahol termelni.
Úgyhogy utólagos engedelmeddel a többiek nevében is nekem kell most lebalfaszoznom téged.

gibson 2008.04.17. 15:54:32

te molnibalázska, eléggé arrogáns nagypofájú buzi kis fasz vagy te, ilyen stílusban hiába írogatsz ide okosakat (?), senkit nem érdekel szerintem. inkább kussoljál szépen, mindenki jobban jár.

Molnibalage?? Itt sab 2008.04.17. 16:01:54

Molnibalage: okos ember nem mergelodik masok alulinformaltsagan. Engem sokkal jobban zavar, hogy sok tudatlan a forgalamban az eletemet veszelyezteti.. Itt? Common, miert leszel ingerult ha valamit VEGRE jobban tudsz masoknal.. fogadjunk, hogy en sikeresebb vagyok a noknel lol azt meg sem hisztizek :)

molnibalage 2008.04.17. 16:23:14

Igazatok van, bukó voltam elnézést.

ASTRA. --> Egészen más dolog 5 db műholdat úgy ahogy közel tartani, vagy azt mondani, hogy az egész pálya vagy pályák ilyenek. Melyik ASTRA holdak ezek. Ha nincs megnevéz nem találom meg keresővel őket..

Meg azért ebben kételkedek. Menyi hajtóanyag van bennük, hogy ezt tartósan bírják? Esetleg nincsenek fizikailag is összekacsolva? Mert úgy ám azért más a szitu. 5 db tárgyat ennyi közel tartani van értelme?

"Mindez azért, hogy egy antennával egy szögállással fogható legyen a sugárzott jelük"

Esküszöm nem értem ezt a mondatot.. Honnan? Mármithogy így könnyebb ráállni a jelre ami fentről jön, mert szélesebb szögtartományban van vétel lentről. Milyen magasan vannak ezek? Mert, ha geostacon akkor a pár méter egyszerűen butaság? Az alig rúg labdába szerintem. Hány ívmásodpercet fed le egy 100-150 méteres hossz egy ~ 40'000 km-es sugarú kör peremént, ha a középpontból nézed? Hááááááááááát...

Geostac műhold meg ~42%-ra lát csak rá a Földfelszínnek és nem a felére...


"És kapaszkodj meg, nem kell messzire menned a müholdfellövés költségszámításáért, az bele van építve a mobilszámláidba, a vezetékes telefonszámládba, a kábel tv előfizetési díjadba,"

Én is erről beszéltem, szó se róla...

rszarvas · http://rszarvas.blog.hu 2008.04.17. 16:41:32

molnibalage:
ASTRA 1E, 1F, 1G, 1H, 1KR. Ezek vennek zsinórban kb. 60 méteres vonalon belül. Lehet, hogy ívmásodpercekről beszélünk, de a földről nézve csak akkor jön be megfelelő minőségben mindegyik jele, ha ilyen közel állnak. Pár tized fokkal odébb is állhat a tányér, de akkor kicsi a jelszint, és megjelennek a képen a hangyák, vagy digitális sugárzás esetén a kockák.
A műholdakba amúgy 10-25 évre elegendő szilárd hajtóanyag van töltve (attól függően, mennyi fér bele a műszerek és a fellövési súlykorlát mellett), amivel a kis fúvókáikkal helyben tartják magukat. Utána irányíthatatlan, és elköszönünk tőle, vagyis szemetelünk.
A geostac műhold meg valóban nem látja az egész földfet, ezt tényleg én k*rtam el, kevertem a mozgó holdakkal.

molnibalage 2008.04.18. 01:10:08

"de a földről nézve csak akkor jön be megfelelő minőségben mindegyik jele, ha ilyen közel állnak."

Na ez az a pont amit nem értek. Akkor a többi "szóló" műhold jelét hogyan tudjuk fogni? Fura. Tényleg nem értem...

Vénharcsa 2008.04.19. 19:05:30

Én vénhal vagyok de érdekelne , hogy unokáim álmát mikor fogják megzavarni a leérkező darabkák miatt hallhato hanghatások.Már em ikrázom.

DesignPumpa Speciál

Social...

Friss topikok

DP/FB

Editor's Hell

süti beállítások módosítása