2007.11.13. | morphine | 21 komment | autó

Elöl húzzon, vagy hátul toljon?

Ha az ember fia bemegy a boltba 8 gurigával német sportszedánt venni, a jól felkészült cipőárus mindössze egyetlen kérdésre vár majd választ: elől húzzon, vagy inkább hátul toljon?
 
 
 
 
A válasz lapozás után sem lesz egyértelmű, de újabb autóipari fejtegetésre bizton számíthat a kedves olvasó…
 
Talán csak én voltam lemaradva a vonatról korábban, de nekem valahogy nem tűntek túl érdekesnek az ún. kompakt prémium osztály* modelljei. Nem furcsa, hogy emberek igen drágán megvesznek valamit, amiben méretéhez képest szűk a hátsó hely és kicsi a csomagtartó, mégsem valódi kupé, vagy sportkocsi? Persze értem én, hogy jóval olcsóbban bele lehet ülni egy ilyenbe, mint gyártóik igazi, nagy, de árban, hogy úgy mondjam, vertikálisan integrált limuzinjaiba. Persze a jelvény, és vele a presztízs már ekkora méretben is jár, de azért a legtöbbünk simán átlát a szitán. Ja igen, mindemellett csak némelyik példányt jó vezetni, a legtöbbjük modellévtől és motorerőtől függetlenül még igazán sportos sem volt.
 
Nna, ezek azok a dolgok, amik az utóbbi pár évben alaposan megváltoztak.
 
 
 
A Volvo S60 még vár az utódjára, a Lexus IS pedig maradt az eredeti szűkös helykínálatú felállásnál, őket tehát kihagyjuk ebből a buliból. Az Alfa 159 pedig – design pumpa ez, vagy mi? – megér egy külön misét, ideiglenesen tegyünk úgy, mintha nem lenne. A németek viszont nagyot léptek előre – a BMW 3-as immár 2 éve, míg az A4 és  a C Merci  idén.
 
 
 
 
 
 
 
A „Dreier” például feltűnés nélkül elkezdett passzentos, de tulajdonképpen egész kényelmes hátsó helyet kínálni, elfogadható csomagtartóval, a C Merci meg kifordult sarkából, és hirtelen meglepően dinamikus, élvezetesen vezethető kocsi lett belőle. Az Audi A4, mint e hármas legfrissebb tagja, dinamikusabb is lett, meg nagyobb is. Olyannyira nagyobb, hogy amióta ezt a kategóriát feltalálták, most érzem először családos emberek számára valóban alkalmasnak bármelyik tagját is – fenntartva persze, hogy ha valóban térben gondolkozunk, feleennyi pénzért kétszer nagyobbat is kapni…..
 
Okés, tehát most már fényeztük örök és megbonthatatlan német barátainkat eleget, jöjjön az iszapbirkózás, azt mindenki szereti! Mi történik ugyanis akkor, ha valaki szeretne belépő-szintű, de azért már dízelmotoros, tehát kielégítően erős példányt egy ilyen presztízs-talicskából? Hát elővesz 8 millió forintot, és megpróbál választani. A C Merci lóerőben egy kicsit kevesebbet kínál, ami ugye magasabb körökben is ciki, viszont bő fél gurigával több zsetonért, így rögtön el is felejtjük. Marad az Audi A4 2.0 TDI és a BMW 318d, mely utóbbi, nevét meghazudtolóan, szintén kétliteres. Ezekkel a dízelekkel mindkettő éppen 143 lóerős, és megfutja a  200-at. Mindkettő a modern német prémium-autógyártás megtestesítője, a patikamérleggel mért tökéletesség szobrai. Mindkettőben van egy kis formatervi játékosság, de csak annyi, hogy az összkép azért szikár és elegáns maradjon. A minőség kívül-belül példás. A presztízs, vagy magyarul a közutálat tízes skáláján hasonló helyet foglalnak el. Áruk közt a különbség nincs 2% - ennyit le is lehet alkudni. Oké, az A4 több helyet kínál, de most őszintén, ismernek bárkit, aki prémium kompaktot helykínálat miatt választott???
 
 
 
Az egyetlen valódi különbség a két autó között egyben a legfontosabb is: fellengzősen úgy is hívhatjuk, a hajtási filozófia – ami, ha a dizájnt teljes értelmében, egy termék kialakításában keressük, bizony sarkalatos pont. A BMW ragaszkodik a hátsókerék-hajtáshoz, ami igaz ugyan, hogy értő kezekben látványosan sportos tud lenni, viszont azonnal mozgásképtelenné válik, ha az időjósok havat említenek. Az Audinál ezzel szemben továbbra is elsőkerék-meghajtás az alap, ami kiszámíthatóbb, barátságosabb és télen is használható, cserébe ilyen súlyú kocsinál már fabatkát sem ér, ha sportosan akarunk vezetni. És ez a legújabb A4, az egyébként valóban érezhető hatású fejlesztés eredményeképpen, még semlegesebb, és egyben még unalmasabb, már-már komornyikos viselkedésű. Mit jelent mindez? A BMW minden fórumon azt sugallja, hogy az ő autói annyira sportosak, dinamikusak, hogy akár versenypályán is megállják a helyüket. A marketingesek ugyan nem hoznak konkrét példát, de a vicc az, hogy ez igaz is: BMW-ből még a sufnituning kategóriában is találunk sikeres versenyautót, ellentétben a Mercikkel és az Audikkal. Csak ugye a hó ne essen. Az Audi ellenben még szlogenjében is („A haladás technikája”) az előrejutást emeli ki, és az elmúlt évtizedek tapasztalatai szerint fel is nő a feladathoz – emlékezzünk csak a híres síugrósáncos reklámukra.
 
Szóval akkor elől húzzon, és jusson el mindig, mindenhová, már ha el nem szunnyadunk vezetés közben? Vagy hátul toljon, és tegye élvezetessé az utat – még ha az véget is ér a cél előtt? Ez itten a nyolcgurigás kérdés, kedves öltönyös barátaim...
 
 
 
*Rendszertan: prémium gyártónak a drágán luxust, vagy legalább annak látszatát kínáló márkákat hívjuk, prémium kompaktnak pedig az ő felső-középkategóriás méretű szedánjukat, mely általában a legkisebb négyajtósuk is egyben. Európában, 2007-ben, ABC sorrendben ezek valának: Alfa Romeo 159, Audi A4, BMW 3-as, Lexus IS, Mercedes C-osztály, Saab 93, Volvo S60 – bár tény, ez utóbbi kettő méretben egy picit kilóg felfelé, mégis, motorizáltságuk és árazásuk egyértelműen ide sorolja őket.

A bejegyzés trackback címe:

https://designpumpa.blog.hu/api/trackback/id/tr33222087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zombika 2007.11.13. 15:29:58

Az, hogy a hátsókerék hajtású autó hóban mozgásképtelen, hát finoman szólva is idiótaság. Maximum a mai vásárló kicsit el van kényeztetve és nem is nagyon tanul meg vezetni. Ha másra nem, akkor csak a Zsigulira (exportra: Lada) próbálj meg emlékezni: fél Oroszország azzal járt 10 évvel ezelőttig, pedig ott aztán van néha hó, nem is kevés. És nem benne kipörgésgátló, kitörésgátló, meg egyéb 3 betűs vezetéskönnyítők, valamint a súlyelosztása sem olyan 50-50% körüli volt, mint a mostani BMW-knek. És a téli gumit még hírből sem ismerték.
A hó az hó, nem úgy közlekedik az ember rajta, mint a száraz aszfalton. Ezt kellene megtanulni, meg vezetni, nem pedig ilyen cikkeket írni.
Mellesleg a hátsókerék hajtás nem csak a sportossághoz jó, hanem a manőverezhetőséghez is. Egy közepes Mercivel egy szűk parkolóházban könnyebben forogsz, mint egy VW Golffal, mert rendesen alá lehet szedni az első kerekeket, nem akad ki tőle a féltengely.

morphine · http://designpumpa.blog.hu 2007.11.13. 15:41:38

Természetesen van igazságod, a gyakorlat rengeteget számít, amikor legutoljára komolyan vehető hó volt errefelé, akkor sem az összes hátsókerékhajtású autó akadt el, hiszen sokan vagyunk, akik boldogulunk ilyen téren is. Ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy elsőkerékhajtással negyedakkora gyakorlat is elég a megcsúszásmentes közlekedéshez! És ahhoz is kell némi vezetési tudás, hogy a hátsókerékhajtás dinamikai előnyeit kihasználja valaki....

Persze azon kevesek, akikben ez a tudás megvan, vitathatatlanul többet kapnak egy hátul hajtó verdánytól

Abban viszont nincs teljesen igazad, hogy a mercik (és a régi volvók) kizárólag a hátsókerékhajtás miatt olyan fordulékonyak: ehhez kell némi célzott tervezés is, hiszen pl a bömösök már nem fordulnak olyan szűk íven.

Dervenkál Egon 2007.11.13. 15:52:26

Prémium kompaktnak nem a felső-közép kategórásokat hívjuk barátom. A C szegmens túlárazott autóit hívjuk annak. Alfában ez a 147-es. Audiban még nincs, de bimmerben ott az 1-es. A merga A és B osztálya nem felel meg ezeknek a kategóriáknak, de a B talán egy nagyra nőtt kompakt bálna. Aztán már ide sorolódik a mazda 3 is, legalábbis árban, meg még néhány wannabe.
És éppen ez a lényeg: az ár. A Mini nevéhez méltóan egy prémium mini, ahol érezni is az autón, miért drága (aki azt mondja, hogy inkább vesz egy corsát 60%-ért, az még nem vezetett sima coopert sem). A kompaktoknál viszont nem mindig jön elő a különbség, főleg a jobb felszereltségű tipusoknál nehéz megmondani, hogy ez egy jól kistaffírozott kompakt vagy egy prémium kompakt.
A te általad említett tipusok mind az adott gyártó középkategóriás modelljei (D szegmens). Aztán lehet vitatkozni, hogy mennyivel presztizsebb egy A4-es, vagy Lexus IS egy Mazda 6-nál, vagy egy Mondeónál.

gábor 2007.11.13. 15:57:41

A cégunknél a vadi új hátsókerékmeghajtású terepjáróval a jeges hóban nem tudtam elindulni a váltó szolgálatért,mert elkaparta magát, hátulról megtolva a farát himbálta, kénytelen voltam a saját négyütemű trabantommal kimenni értük a vasútállomásra. Gond nélkül.

morphine · http://designpumpa.blog.hu 2007.11.13. 16:04:27

Kedves Egon:
Bár a wiki megbízhatatlan, és ehhez a cikkhez fel sem lapoztam, gyors premium compact guglizásra ezt találtam: een.wikipedia.org/wiki/Compact_executive_car

De tudod mit? kategória-elnevezéseken nem érdemes vitatkozni, ahány marketinges, annyiféle beosztás, és akkor még az ún. autós szaksajtó nem is kavart bele. Maradjunk annyiban, hogy éppen e félreértés elkerülése végett soroltam fel, mit értek én prémium kompakton, ha neked ez mást jelent, engem nem zavar, sőt, örülök, ha csak a cimkézés nem tetszik :-)

Zombika 2007.11.13. 16:11:16

IV-es Golf fordulókör 10,9 méter, BMW 320 fordulókör 10,5 méter
www.piacesprofit.hu/?s=32&n=35&mr=1061
www.piacesprofit.hu/?s=32&n=16&mr=626
(annak nem látom racionális indokát, hogy a google miért a piac és profitot dobja ki első találatnak, de forrásnak megteszi, még ha szokatlan is :)))
Volt sok hátsó-, első-, és összkerekes autóm is, a dombokra legnehezebben egy 2. generációs mondeóval (2,5 V6) jutottam fel hó esetén, 225-ös nyári gumival. Egyszerűen nem tudtam felmenni télen az akkori barátnőmhöz, aki egy kisebb dombon lakot :)))
Hátsókerekes terepjáró??? Mi az? Nagyon kíváncsivá tettél!(Márkát és típust kérek)

Farkas 2007.11.13. 16:13:31

Dervenkál Egon 2007.11.13. 15:52:26

Audi? Ott az A3. Meg még esetleg a Volvo C30, vagy mi.

Az elsőkerékmeghajtású autók könnyebb vezethetősége, meg az, biztonságosabbak emiatt, nem feltétlenül igaz. Engem pl. az alulkormányzottság, ami az FWD- kre jellemző, nagyon zavar, én úgy vettem észre, a túlkormányozódott autóval könnyebb kezdenem valamit is.

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2007.11.13. 16:15:56

wow, ezt nevezem, kutatómunka :-)

és akkor még nem is mondtuk, hogy hátsókerekesnél a gázadás bizony tud szűkíteni a fordulón, csakhát megintcsak az a fránya vezetési tudás :-)

kicsit off, de ha már tél, szerintem mindegy, hogy hol hajt, a legjobb, ha megfelelően erős motorhoz (max 250 ló súlytól függően) automataváltó csatlakozik, ugyanis nagyon kevés balláb tud olyan finoman nyomatékot adagolni, ahogy az automata teszi. konkrét példa: '86-os 280 SE, ami 185 lóerős, nehéz és hátul hajt kipörgésgátló nélkül, mégis sima ügy volt vele a hegymászás....

Farkas 2007.11.13. 16:22:27

De ha egy autómatavátós kocsi megcsúszik, nincs ott lehetőségnek, hogy kinyomja az meber a kuplungot.

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2007.11.13. 16:22:51

Farkas: az alulkormányozottság azért biztonságosabb, mert egy egyszerű, tanulást nem igénylő, ilyedtségből eredő reflex-mozdulat (=elveszem a tüzet) megoldja a problémát az esetek 90%-ban. Ha túlkormányozott állapotban teszed ugyanezt, még simán lehet, hogy elveszted az uralmad a gép felett, sőt: versenypályán nem is szokták elvenni, csakhát azt megtanulni, hogy a kocsi csúszik, tehát tartom a gázt és kormányzok, nem kicsi önprogramozás... plusz ügyesnek is kell lenni hozzá, hogy pont annyi gázt adjál, pont annyit kormányozzál, és az sem baj, ha nem jön senki szembe, akit a szomszéd sávba átlógó kocsifenék elkaszálna..... soroljam még?

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2007.11.13. 16:24:25

Farkas: viszont nem is kell, mert az alacsony fordulatszáon, ahol a csúszós úton tartani fogja a kocsit, nem generál annyi motorféket, tehát elég a gázt elvenni és csúszás vége (kivéve powerslide, lásd fent...)

Farkas 2007.11.13. 16:25:20

Nem tudom, nekem az ellenkormányzás jön magától, de ha az eleje csúszik, sokszor csak egy satufékre futja...

bUddy 2007.11.13. 16:40:37

A belinkelt wikis definicio csak az USA-ban allja meg a helyet, ahol ugye masok a dimenziok.
Europai viszonylatban kompaktnak a Golf-kategoriat szokas nevezni, a targyalt 3-series, A4, C-Klasse sima kozepkategoria, a felso kozepesek eggyel nagyobbak, oda a 5-series, A6, E-Klasse tartoznak.
De becsuletedre legyen mondva, hogy definialtad, hogy Te mit ertesz premium kompakt alatt, me'g ha nem is egyezik a piacon megszokott besorolassal.

Ezen kivul 2 db megjegyzesem lenne:
1) 8M penzert a BMW/Audi/Mercedes olyan gyengen felszerelt autot ad, hogy aki azt megveszi, az megasznob. Egy-ket nem tulzo extraval siman 10M penzrol beszelunk mindegyiknel.
2) A definiciodban azt irod, hogy a Volvo es a Saab kilog felfele, holott az uj A4 (4703mm) es az Alfa 159 (4660mm) hosszabbak. A nem premium kozepkategoriaban (hogy tovabb fokozzuk a kepzavart) pedig ezeknel nagyobb autokat is talalunk, lasd Passat vagy Mondeo.

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2007.11.13. 16:51:01

bUddy:

1.) egyetértünk, megasznob, ez is a cikk kiindulása: nem nagy, nem sport, viszont annak látszik amellett, hogy drága. Aki pént ad érte, az megasznob, ez világos :-) még azt is figyelembe véve, hogy csak ahhoz képest rosszul felszereltek, hogy hasonló pénzért mondjuk egy Avensis még a cipőnket is beköti......

2. ) A Saab és a Volvo egy generációval "le vannak maradva", az S60 pl mindegyik társánál szélesebb volt, amikor megjelent, és ha hosszban ma már nem is csúcstartó szélességben biztos hogy ma is top három tag legalább. Az S80 széleasségét örökölte ugyanis...

Mondom, kategóriákon kár vitatkozni, szerintem az ún nem-prémium gyártóknál van kompakt / C szegmens / alsó-közép (Golf) eföltött a D szegmens / felső-közép (Passat) e fölött pedig a nagyokocsik (Vel Satis például). Prémium gyártóknál ezzel szemben kompakt (A4) nagykocsi (A6) és bálna (A8) persze a cimkék nevén bőven lehet vitatkozni....

Farkas 2007.11.13. 17:31:36

Rájöttem! A kompakt prémiumkategória egyetlen szereplője az egykori BMW 3 Compact.:D

zebi 2007.11.13. 18:37:19

Én a magam részéről sokkal inkább egy 3-as BMW-be ülnék, mint 7-esbe. Az 5-ösön még hezitálok :) De igazán egy sima, 4 ajtós 3-as dobogtatja meg a szívem, tartson bárki bármennyire is kispolgárinak :)

bUddy 2007.11.13. 21:58:32

Morphine: Nem teljesen értünk egyet. Én azt mondom, hogy aki nyolcért vesz ilyet, az sznob, mert egy gyakorlatilag fapados autót vesz csak azért, hogy az a bizonyos embléma legyen a kocsi orrán. Viszont ha valakinek nem kell nagyobb autó, de a lehető legjobb minőséget akarja, akkor meg tudom érteni, ha mondjuk 10-12-14M pénzért ezek valamelyikének egy komolyabb változatát veszi meg.

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2007.11.13. 22:13:12

Van ugyan igazságod valamennyi, a legtöbb említett típust próbáltam és tényleg jó autók a megfelelő motorral és a megfelelő felszereltséggel. Csak sajnos pénzügyekben nem ismerek pardont egyrészt, másrészt az igéret ellenére bizony hagy kivetnivalót a minőség is, már ha hihetünk a felméréseknek. Szerintem, és ez tényleg teljesen IMHO és az én talán kissé fura álláspontom, ha ennyi pénzért tényleg nem kell nagyobb autó, akkor az legyen már rendes kupé / sportkocsi / oldtimer / sorolhatnám - sokkal őszintébb, sokkal egyedibb és szerintem sokkal vagányabb, mint egy ilyen konzum-öltöny....

És azzal ne védekezzen senki, hogy ő nem akar vagizni, mert akkor meg miért vesz presztizsmárkát??? Na ez az az ellentmondás, ami engem a KIS méretű prémium kocsikban zavar. Itt szögezném le, hogy 5-ös/E-klasse/A6 és a fölött semmi bajom velük :-)

muhahaha 2007.11.15. 16:24:43

Aki kiad 8 milliót egy fabados újautóért, az nem sznob, hanem buta :D A cikkel az a baj, hogy az említett autókat nem arra tervezik, hogy az egész család kényelmesen elférjen... Attól még, hogy egy 3as BMW kisebb egy ötösnél, nem feltétlenül tud kevesebbet... ugyanazokat az extrákat is bele lehet rendelni, az alapárak között pedig minimális a különbség.
Én mondjuk nem vagyok az újautó vásárlás híve, mert használtban mindig sokkal jobban felszereltet lehet találni az ár töredékéért, csak ügyesen kell választani. 3 év alatt 5-10 milliókat lehet bukni ebben a kategóriában, és a német autók szerencsére még mindig úgy vannak összerakva, hogy meg sem látszik rajtuk ennyi idő.

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2007.11.15. 21:02:52

Muhahaha: A használtautózással nincs is semmi gond, én is abban hiszek, de erről majd máskor, más cikkben esetelg :-)

Viszont. Azt már többen írtátok, hogy ezek az autók ennyi pénzért fapadosak, pedig erről szó sincs: az alapvető kényelmi cuccok, és a már használhatóan erős 2.0 literes dízelmotor benne vannak ennyiért, plusz ugye az anyag- és összeszerelési minőség, amitől prémiumok :-) már aki szerint ugye, szóval ezek csak ahhoz képest fapadosok, hogy mi mindent tudhatnak még :-) egy alap 318d és, hogy gázolajnál maradjunk, egy fullos, M pakettes 335d minta nem is ugyanaz az autó lenne, csak hát ugye van vagy 6 guriga is köztük...

És még valami: a BMW (és egyáltalán, a német prémiumok) azt csinálják, hogy minden csak egy hajszállal rosszabb, mint az egyel magasabb kategóriában.Remek példa az ortopéd ülés, ami a 3-asban inkáb sportülés, a támla turdtommal csak egyben dönthető, a combtámasz még csak kézzel állítható, míg az ötösben és a hetesben a támla felső része külön hajlítható előre-hátra, a combtámasz meg elektromos, és jár az állítható párnázatú fejtámla is hozzá...... de persze kényelmes a 3-as is, csak mégsem pont ugyanaz.......

Zombika 2007.11.19. 11:39:56

Azért az vicc, hogy egy 530 xd-ben, aminek kb. 14 millió az alapára, a pohártartó további 18,000 forintba kerül. Ilyenkor képed el a kedves vásárló.

DesignPumpa Speciál

Social...

Friss topikok

DP/FB

Editor's Hell

süti beállítások módosítása