2009.02.25. | pumpa | 1 komment | interjú

Hol lakik a magyar design? Minden a Wasárnapi Művész Piacról

A Wasárnapi Művész Piac 2006-ban azért jött létre, hogy a mindennapokban használható művészet jegyében az alkotó és a közönség minél közelebb kerüljön egymáshoz, valamint fórumot teremtsen az elérhető, egyedi, aktuális és színvonalas iparművészeti tárgyaknak. A havonta rendezett WAMP mára fontos kulturális és design fórummá nőtte ki magát. A célokról, tapasztalatokról és a hogyan továbbról Matheidesz Rékát, a WAMP vezetőjét kérdeztük…


Mi volt az indíték? Hol kezdődött a WAMP története?

M.R.: A WAMP azért jött létre, mert úgy láttuk, hogy a modern magyar design-nak nem volt Magyarországon fóruma és fontosnak tartottuk, hogy megteremtsük a közvetlen kapcsolatot a közönség és a tervezők között. A másik fontos célunk az volt, hogy a kortárs iparművészet és design ismertebbé és elismertebbé váljon itthon is. Ugyanakkor a tervezőknek is ismertségre, médiafigyelemre van szükségük, de ezt önerőből csak kevesen tudták megszervezni.

Az induláskor sokan naiv lelkesedésről beszéltek…

A WAMP-ot négyen indítottuk, abból hárman ruhatervezők, így a magyar tervezők helyzetével és a magyar design élet realitásaival, de igényeivel is tisztában voltunk az indulás előtt. A WAMP hobbiként indult ugyan, de mára inkább küldetéssé vált. Olyan hangulat megteremtése a cél, amitől élhetőbb és szerethetőbb egy város. Hisszük, hogy a piacozás és a kreatív emberek összefogása ilyen terület, színfoltja tud lenni a városnak, olyan hely, ahová a turisták is szívesen látogatnak el.

Hány kiállítót és látogatót mozgat meg egy-egy WAMP?

A művész adatbázisban már több mint 400 kiállító található, közülük kerülnek ki azok, akik az adott vásárra jelentkeznek. A számuk jelenleg 80-170 között ingadozik szezonálisan. Kora nyáron és karácsonykor megugrik az érdeklődők száma, 2008-ban a vásárra havonta átlagosan 4-5000 látogató jött el.

Vannak-e külföldi példák, vagy hazai konkurensek?

Hazai konkurencia nem jellemző, talán azért mert ez nem üzlet, inkább szerelem. Nagy elhivatottság és rengeteg kitartás kell ahhoz, hogy megvalósuljon és meg is maradjon egy ilyen kezdeményezés Magyarországon. Beigazolódott az azaz elképzelésünk is, hogy a Művészpiacon a tervezők sem konkurenciái egymásnak, minél többen vannak jelen, annál jobban erősítik egymást, annál nagyobbat üt a dolog. Ez sokat segített az együttműködések létrehozásában is.

Mi változott a WAMP indulása óta?

Az indulás óta nagyon sokat változott, kezdetben 30 tervezővel indultunk, ma 400 tervező van az adatbázisban. 2007 óta tematikus WAMPokat szervezünk, aminek a lényege, hogy mindig más témában szervezünk kísérőprogramokat, akár kiállítás, divatbemutató, performansz, vagy bármi egyéb formában. Ez erősíti azt a vonalat, miszerint a WAMP nemcsak egy vásár, hanem vasárnapi program is, ahol nemcsak a vásárlás a cél, de jó lenni is. 

Másik nagy változás, hogy a nemzetközi környezet. Ennek két iránya is van: egyrészt Magyarországra hozunk nemzetközi tervezőket, például tavaly a Holland Fesztivál keretében, másrészt magyar tervezőket képviselünk külföldön kiállításokon, vásárokon. Tavaly Bécsben, Berlinben, Pekingben jártunk, most New Yorkra készülünk. Ezt az irányt nagyon fontosnak tartjuk ahhoz, hogy a magyar tervezők külföldön is ismertté váljanak.

Milyenek a visszajelzések? Milyen kapcsolatban álltok a kiállítókkal?

Sikeresnek tartjuk a WAMPot, egyrészt azért mert egyre nagyobb az érdeklődés a közönség részéről, de nagyon jók a média visszajelzései is, egyre gyakrabban a megkeresések, az együttműködések. 2009 februárjában a Kreatív Magazin 50 legjobb brandjébe is beválogatták a WAMPot, amire büzskék vagyunk. A tervezők egy részének a WAMPon való megjelenés az egyetlen módja arra, hogy termékeit eladja, ezért nekik kifejezetten létfontosságú a WAMP.

Mi a cél? Mit szeretnétek elérni?

Szeretnénk elérni, hogy a WAMP egy ismert esemény legyen, amit az emberek szeretnek, és nem csak akkor jönnek el, ha valamit venni akarnak, hanem csak úgy nézelődni is, a hangulat kedvéért, hogy megnézzék milyen újdonságok vannak abban a hónapban a piacon, vagy csak találkozni akarnak a barátaikkal.  Szeretnénk, ha később ez nemzetközileg is ismert esemény, fórum lehetne.

Hogyan lehet csatlakozni a csapathoz?

Kizárólag online módon lehet jelentkezni a WAMP kiállítói közé. Kétszintű jelentkezési rendszerünk azt jelenti, hogy először munkáival jelentkezik hozzánk egy tervező. Ezt mi zsűrizzük, és ha a szempontrendszer alapján jónak ítéljük a munkáit, akkor bekerül egy adatbázisba, innentől minden hónapban jelentkezhet a vásárokra. A zsűrizésre azért van szükség, hogy a WAMP arculatát, színvonalát, irányát és vonzerejét irányítani tudjuk.

Terveztek-e vidéki turnét is?

Egyelőre erre sajnos nincs kapacitás, de a jövőben ez is szerepel a tervek között. A webshop kiváló lehetőséget nyújt a vidéki érdeklődők számára körbenézésre és vásárlásra is, bár természetesen a piac helyszínének hangulatát (zene, program, stb.) nem képes visszaadni.

Online Művészpiac?

A webshopban, ahogy a WAMPon is, mi közvetítő szerepet vállalunk. Ez önmagában nem újdonság, mivel hasonló alapelven működnek az aukciós portálok is. A webshopban ugyanakkor azok a tervezők árulnak, akik már eleve szerepelnek a WAMP adatbázisában. A tárgyakat egyenként szűrjük, így ez minőségi garanciát jelent a vásárlók részére.

Mikor lezs legközelebb WAMP?

Március 8-án, Budapesten az Erzsébet téren.

A bejegyzés trackback címe:

https://designpumpa.blog.hu/api/trackback/id/tr9963098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rep 2009.02.26. 15:35:45

Oké, oké...de miért van az, hogy egyesek import cuccokat árulnak, ami nem saját tervezés/készítés (hanem online rendelés itthonra), és miért van az, hogy egyesek pedig a hozzájuk (shopokba) beadott, leadott dolgokat sajátjukként árulnak, anélkül, hogy a készítőknek szólnának erről?

DesignPumpa Speciál

Social...

Friss topikok

DP/FB

Editor's Hell

süti beállítások módosítása