2010.08.09. | pumpa | 46 komment | építészet élettér

Fenntartható, világos és iszonyatosan piros

Az elmúlt hetekben legalább húsz blog, illetve online magazin oldalán futottam össze  ezzel a házzal, de a butácska, fröccsöntő üzemeket idéző homlokzat és az elképesztő szín láttán azonnal menekülőre fogtam, minden alkalommal. A lelkes címeket, bevezetőket olvasva magamban és a többi blogger épelméjűségében éppúgy kételkedtem, most mégis itt virít a DesignPumpán. Laknék benne, bár még mindig sötétben mennék haza szívesebben...

Lehet, hogy velem van a gond, de Jakob Bader Architecture alkotása, a House V első pillantásra inkább a német családiházipar bosszantó gadget-jének tűnt. A csaknem homogén piros burkolat biztosan megosztó hatású, van aki a vidámságot, életigenlő, nyitott felfogást látja benne, van aki meg azt, amit én, a rekedten rikoltozó, szemüveges gimnazistát, akit első berúgásán a többiek lepattintottak félúton, mert kezdett kínossá válni. Kétségkívül kiemeli környezetéből, és ha egyéniséget nemis, egyediséget mindenképpen ad, legalábbis a szűk kontextuson belül. A matt és a fényes felületek szekciókat elválasztó funkciója azonban bejön.

A ház München külvárosában áll, és bár első ránézésre nem látszik rajta, a benne élők számára meglepően élhető tereket, rengeteg fényt és elegendő védelmet, biztonságérzetet is biztosít. Az épület központjában a konyha áll, illetve a hozzá kapcsolódó nappali és étkező. A közösségi terek csupán az északi oldalon zártak, a többi fal jellemzően üvegből készült, állandó kapcsolatot ápolva a kerttel, illetve a természetes fénnyel, ami a teljes építészeti koncepciót meghatározó alappillér.

Ez köszön vissza a télikertet imitáló hálószoba üvegfalain és mennyezetén, de a fürdőszoba felülvilágítása sem hétköznapi megoldás. Végső soron az épület egyszerűsége, a látszóbeton keresetlensége és a rengeteg fény együttesen teszik vonzóvá az épületet. Azért berendezve is megnézném, egy tál alma jó irány, de az otthonossághoz még kevés...

A House V a trendeknek megfelelően nagy lépést tett a fenntartható üzemelés irányába: a geotermikus hűtés/fűtés, illetve szellőztetés kialakítására az iparág legkorszerűbb, német technológiáját alkalmazták, jelemtősen csökkentve a felhasznált energiát. A házban nincs garázs, a parolást a felső szint kinyúlása alatt oldották meg, ami egyfelől energiatudatos megoldás, másfelől érdekes is.

Via: Freshome

A bejegyzés trackback címe:

https://designpumpa.blog.hu/api/trackback/id/tr282208232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leila Cat 2010.08.09. 16:44:52

ha beengednének seperc alatt otthonossá tenném.. :)

egy-fo-epitesz 2010.08.09. 20:32:45

ELŐREBOCSÁTOM ALAPVETŐEN SZÍNpatikus.
-jópofa és gépészetileg profi (minősített passzív gondolom)
-otthonosabb lenne pár virággal és csipketerítővel.
-szerintem az átlag német háziasszony se annyira rajongója
-az emeleti gyerekszoba nehezen megosztható a valóságban mert az egyikhez a szülői hálón át vezet az út. plusz a fürdő használat is kérdéses lehet
nem is értem miért van két bejárat a földszinten
-németben az északjel a délt mutatja? nekem érdekes újdonság, angolszász tapasztalatom van csak.
-a két bejárat nélkül akár lehetne ablaka is a fürdőnek, akkor a minősített felülvilágító ára miatt vagy 4 évvel hamarabb térülne meg...
De ezek apróságok, talán érdekes a tervezőnek, hogy egy másik építész miben döntött volna másképp

2010.08.09. 23:11:09

jobbnak tűnik, mint a panel

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.08.09. 23:12:54

nekem de tetszik, de nem ertem a masodik foto az hol van?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.08.09. 23:14:56

jaja siman be van rendezve
az en lakasomban sincs tobb butor
talan 2 computersarok
meg par tv

egy maréknyi dollár 2010.08.09. 23:50:54

Ízlés dolga.Nekem speciel nem tetszik.Az első képen a ház teljesen hajadzik a régi horgosi határátkelő épületegyüttesének első tagjára.Persze az szürke volt.
Aki megvette,az biztosan szereti.

Hip 2010.08.10. 00:05:57

Szerintem nagyon vagány!

A külső-alsó terasz (2.) rész kissé grillbár-hangulatot tükröz elsőre, de ezzel szemben pl. a háló nyitott, teli-üvegessége, ill. a nappali (3.) több, mint kompenzálás! :)
Noha én magam a kuckós, színfanatikus típusba tartozom, a belső letisztultságát (is) abszolút korrektnek tartom a kültéri rikoltásért cserébe.
Piros pont a tervezőnek ;)

nullnick 2010.08.10. 00:13:05

ez egy szar.

MENNYIRE BETÖRÉSBIZTOS AZ AZ ÜVEGFALÚ NAPPALI?

MENNYIRE HŐSZIGETELT AZ AZ ÜVEGFALÚ HÁLÓ?

ez egy hatalmas baromság.

Fenntartható: na ja, gyorsan leb(/r)omlik.

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.10. 00:24:47

Aha. Vajon miért energiatudatos a garázs hiánya? Hamarabb megy tönkre a kocsi? Nehezebben, több üzemanyaggal indul télen?
Kifejezetten energiatudatos lehet a sok, nagy ablakfelület is. Különösen a tisztántartása... (menni víz, vegyszer, munkaidő kell hozzá?) Milyen üveget kell összerakni ahhoz, hogy a kis geotermia ne szaladjon szét magától?

Addig rendben is van a dolog, hogy jópofa, meg érdekes, meg bele lehet rakni egy designtémával foglalkozó blogba, amibe még illik is, de ettől még feleslegesen sztárolni, gondolkodás nélkül átvenni a leírt marhaságokat nem feltétlenül kell.

Energiatudatos... Jah.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2010.08.10. 01:30:37

Na, hát király lehet reggel 6-kor arra ébredni, hogy a Nap (vagy a fénye legalábbis) közvetlenül a pofámba süt ezerrel. Egy hálószoba legyen sötét! Ha aludni akarok, akkor azt sötétben szeretném tenni – még akár délelőtt is.
A többi elmegy.

oázis · http://mindenamino.blog.hu/ 2010.08.10. 14:10:35

belülről kifele nézve az egész nagyon jó, a hátsófele az üveggel, meg a tetős rész kívülről is jól néz ki, az az autósbeállós rész alul béna, vagyis unesztétikus

én imádom a természetes felülről jövő fényt, szóval a házat nekem építették, kivéve a szynét...

mennyiben van és hol? megveszem!

nullnick 2010.08.10. 17:47:35

hol lehet ebben a házban

úgy DUGNI,

hogy azt ne láthassák kívülről?

Intizar 2010.08.10. 21:11:56

Szépnek szép, de ha csak őserdő nem veszi körül, akkor vitrin. Né csak, ott eszik, ott alszik a homo sapiens. Ne adj isten ott ...szik.

Intizar 2010.08.10. 21:32:30

@nullnick: Hjah, most látom csak, rokony lelkek vagyunk.

Káposztakukac 2010.08.11. 13:23:08

jujj, látom megjelentek a félművelt panelprolik. magam is egy nagyon hasonló jellegű házban élek, elárulom a trükköt, ti hülyék: rolók, árnyékolók használatával el lehet kerülni, hogy betekintsenek az ablakon.
a többi felvetés meg egyszerűen annyira komolytalan, hogy nehéz rá szavakat találni. egyrészt, talán egy müncheni kertvárosban nem kell arra számítani, hogy a helyi cigányok egy fejszével felfegyverkezve nekiállnak darabokra törni az üvegeket-ha viszont neki is állnának, akkor elárulom, hogy a többrétegű, fóliázott biztonsági üveget akkor sem tudnák betörni, ha fél napig folyamatosan ütnék-vernék öten. az meg gondolom fel se merült bennetek, hogy az itt használt üvegek nem fél centiméteres tejüvegek, hanem aranyozott, szigetelő hatású rétegelt üvegek, amelyek olyan jól szigetelnek, mint egy téglafal.

sunabajnok 2010.08.11. 18:28:46

kedves káposztakukac! szerintem maradjunk annyiban, hogy amíg egy kisgyerek egy acélrudat elhajlít, addig egy cigánynak nincs olyan ami zárt.
a félművelt panelprolik nevében pedig üzenem, hogy egy ilyen ház ihletéhez egy zseb garfiel kellett a budin.
de egy panelből találékony és praktikust lakást kieszelni már tudás kell....
túl sok a felesleges tér, a fenének annyi üveg, ha a sexnél az előjáték a redőny huzigálás....
az, hogy fényes az nagyon jó, bár az étkező és a konyha között mind az öt ajtót ki tudom nyitni, ha a kocsit porszívózom:)
és hát a színe... lehet cuki piros, baba piros, buzievagy piros. és olyan zománc hatással bír, mint aki gyerekkori terrorként megölte még mások ÓZ főszereplőjét is.
és lássuk be.mekkora ciki lenne ilyenből kivonulni 60 évesen a tolószékhez...

sunabajnok 2010.08.11. 18:30:14

és a f@sszom pucolna annyi ablakot!!!!!!!!!!!!!!!

kisa 2010.08.11. 20:23:25

Hááát, oldalról úgy néz ki, mint egy éppen hasra esni készülő raktárépület, amit leöntöttek a komcsi időkből megmaradt vörös címerfestékkel. Belülről meg nem találom a meghitt zugokat, de lehet, hogy vannak, csak a képen nem látszik. Engem nagyon idegesítene, de szerencsére nem nekem kell benne laknom. Kivagyi sznob dizájn.

Káposztakukac 2010.08.11. 20:44:04

@sunabajnok: a dizájn olyan kérdés, amiről nem lehet, és nem is érdemes vitatkozni. tetszik, nem tetszik-magánügy. de tárgyi tévedéseket ne hagyjunk már itt. a cigánynak meg nincs akadály, ha be akar törni. biztonsági üveg vagy téglafal, tökmindegy.

Intizar 2010.08.12. 00:07:56

@kisa: Ejnye, te is hüje panelproli vagy. Művelt kifinomult gazdagéknál a cseléd mos ablakot. Ha pedig hirtelen intimmé válik a hangulat (bár szerintem a családi és/vagy magánéletben nem egyedül a szex kíván intim hangulatot, de hát már úgyis lelepleztem magamat, mint félművelt), akkor spontán lehúzgáljuk a rolókat mind a mittoménhány négyzetméteren, ami üveggel vesz körül. Életszagú. Tudom, műveltéknél ezt is a cseléd ill. az autmatika végzi. Akkor sem kedélyes. De hát én már csak a csatornát szeretem, mint afféle patkány.

Intizar 2010.08.12. 00:09:31

Ja, és még hozzátenném, hogy panellakásban félműveltségre is igen nehéz szert tenni. Szerintem okosabb volna minden ilyen alantas lényt egyszerűen félembernek titulálni.

kisa 2010.08.12. 06:49:46

@Intizar: Ja, az vagyok. És nem tetszenekaz olyan helyek, amelyeket "letisztult vonalvezetés", "nagy belső terek" és hasonló kifejezésekkel illetnek. De hát végül is nem lakhat mindenki panelban... :-)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.08.12. 08:11:22

Lefordítom a műszavakat: letisztult=fantáziátlan keresetlenség=spórolok mindennel ami élőmunka, hogy "ócsítsak", nem hétköznapi=mindegy milyen, csak szép ne legyen. És tényleg, a ház randa akárhogy is nézzük, az meg, hogy energiatakarékos, vaskos hazugság, ahol sok az ablak ott télen fűtéssel, nyáron hűtéssel kell hatalmas energiapocsékolás árán tartani a belső hőmérsékletet. A "legkorszerűbb német technológia" max annyit segít ezen, hogy olyan drága gépészettel van megtömve, ami az 1 egységnyi energiapocsékolást lecsökkenti 0.96-ra, persze két Merci áráért. Ritka nagy átverés.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.08.12. 08:14:30

@Káposztakukac: Nézd meg a táblázatokat! A háromrétegű legjobb hőszigetelő üveg hőátbocsátási tényezője is sokkal rosszabb mint egy jó téglafalé. Szóval ne hidd el a reklámszövegeket!

sunabajnok 2010.08.12. 11:24:02

cseléd....ugyan már! nekem az ember egy mosogatógépet akar venni, ezzel is "megkönnyítve" a házimunkát. azzal persze nem számol, hogy még azt is kimosnám, mert poros lenne... aki cselédet tart, nem kőgazdag, hanem szimplán lusta! mert ugye aki gazdag, nem 12 órában melózik, ideje engedne egy mama főztjét, és egy kis házimunkát:)))
a nappalimba bármilyen körülmények között szívesen látok vendégeket, de hogy egy "idegen" az én intim szférámban bogarásszon, na azt már nem!!! egy nő sem döglött bele a házimunkába, max néha beleszarunk, vagy összecsapjuk. ebben a házban és a világom semmi praktikusat nem találtam. se egy szekrény, ahová porfogót tudok tenni, üveg elé elég ciki lenne, se egy gardrób, és a fürdőben nem fér el egy 4 tagú család ruha szárítója sem. sok a felesleges tér!!! ha meg körbe gipsz-kartonozom, sötét lyukak lennének. hát inkább a panel!!!!

Káposztakukac 2010.08.12. 11:26:43

@A Tengerész: megnéztem, mivel mint mondom, magam is hasonló jellegű házban élek. passzívház-standardhoz készült üvegek hőveszteségi koefficiense 0,8 körül van, ugyanannyi, mint egy 35 centis téglafalé. vasbetonnál 3,0 körül van, egy szar ablak meg bőven 5,0 felett. ennyit erről. persze az is igaz, hogy egy maximálisan leszigetelt, purhabos téglafal 0,5 alatt van, de szerintem így is látható, hogy az üveg használata még mindig lehet kifejezetten energiatakarékos.

sunabajnok 2010.08.12. 11:31:13

-lent nincs egy kézmosós wc a vendégeknek, mindenképp az enyémbe kell jönniük felülre.
-alváshoz feleslegesen nagy a háló.
-nincs egy vendégszoba, vagy egy kihúzható kanapénak való zárt rész ha jönnek az ősök....
ebben a formában egy komplett családnak, ez abszolút hülyeség!!!
jópofa, mert vannak hasznos dolgok, de ez egy szinglinek tökéletes, másra nem jó.

Káposztakukac 2010.08.12. 11:31:47

@sunabajnok: a felesleges tér adja a többletet, de nem is értem, hogy ilyen embereknek minek magyarázok. elvégre egy négytagú család elférne 30 nm-en is, mint nagyszüleink. arról nem beszélve, hogy fel se merül benned, hogy ezt a házat talán nem olyanok építették, akiknek a 2 kölyke van, hanem akiknek a gyerekeik talán már rég elköltöztek. az meg a telek adottságaitól is függ, hogy ki tud az intimszférádban bogarászni. szerintem nem véletlenek azok a tujaültetvények a telek szélein...

de persze inkább a panel...édes jó istenem.

sunabajnok 2010.08.12. 11:37:52

igen, a panel! és tudod miért? az intim szférát a cselédre értettem. pont nekem panellakónak akarsz mesélni a szomszédokról??? nem kéne, és lássuk be, vicces is:))
és az ősök is, akik kirepülnek, menjenek ekkora házba, mer az olyan trendi...ja, csak nem tudják a kirepült petyerkát hova tenni, ha megjelennek.
mi 4-en 60nm-en élünk, és mindenkinek megvan a maga saját élettere. megy ez panelban is w@zz.
az a legnagyobb baj,hogy ezt a házat magyar fejjel igen is sallangnak tartjuk, mert a friccek más szinten, más elvárások szerint élnek. mi viszont sajnálunk magunktól még egy kis luxust is.
nálam mondjuk a luxus nem egy ilyen háznál kezdődne, hanem a szomszéd telke kéne először a nagyobb kert miatt. nem az "élettér" a fasznak zárjam be a friss levegőt?

sunabajnok 2010.08.12. 11:39:19

hát igen. friccnek lenni nem lehet könnyű. panel meg örök divat:)

Káposztakukac 2010.08.12. 11:43:04

@sunabajnok: már itt tévedsz, az alaprajz szerint a földszinten is van vendégvécé.

a kirepült gyerekeknek meg van 1 vagy akár 2 vendéghálószoba. te mondd, ránéztél te egyáltalán arra az alaprajzra?

limlomnak meg ott van a nagy pince gépházzal meg mosókonyhával...

de te jobban érzed magad a 15 nm-en a panelban, oké... :D

Káposztakukac 2010.08.12. 11:47:17

@sunabajnok: sőt, még a (nem kevés) gardrobszekrények helye is be van jelölve az alaprajzon...

sunabajnok 2010.08.12. 11:50:56

nem az alaprajzról beszélünk, hanem a házról, ami momentán be van "rendezve".
a pince meg nem szellős, oda a kazánon kívül mi a picsát tegyek? tiszta ruhát?
nem vagyok én házellenes, isten ment, de ez úgy ahogy van, egy kindertojásban megállná a helyét egy 5 évesnél. ennyi.

Káposztakukac 2010.08.12. 11:57:16

@sunabajnok: muhahaha... ahogy be van rendezve.... a képeken se a vendég-wc, se a kettő vendégháló nem is szerepel. hogy is van akkor "berendezve"? igen, a pincébe a limlom mellett fel lehet akasztani a mosott ruhát száradni (a kazán kellemesen meleg hőmérsékletet biztosít). de ha megnéznéd az alaprajzot (amire szemmel láthatóan vagy nem vagy hajlandó, vagy nem vagy képes), akkor látnád, hogy a házban több beépített szekrény is van. természetesen ezek sem szerepelnek a trendi reklámképek között.

sunabajnok 2010.08.12. 12:14:19

egyem a csökött agyad! hát nem a trendi reklámképekről beszélünk????????

Káposztakukac 2010.08.12. 12:18:55

@sunabajnok: nem. a bejegyzésben szereplő házról, mint egészről beszélünk, amiről linkelve van részletes, zoomolható alaprajz is.

pumpa · http://designpumpa.blog.hu 2010.08.12. 13:04:40

nullnick: mi lenne, ha ezt az ízlésvita kicsit barátibb hangvételben folyna tovább? nem vagyok egy cenzortípus, de van egy határ, ami egy designblogban már erős. ez itt nem lakógyűlés, hanem egy ház, ami vagy tetszik, vagy nem. pont.

kisa 2010.08.12. 14:45:16

Amúgy nem is drága, olcsóbb cuccokkal már megcsinálják potom 160.000EUR nettoért. Mondjuk ennyiért már csinálhatnának valami szépet ÉS praktikusat is...

kisa 2010.08.12. 15:18:29

Eh, potom 160 000 €-ért bárki megkaphatja, igaz, olcsóbb műszaki cuccokkal. Mondjuk, ennyiért már lehetne praktikus ÉS szép is.

kisa 2010.08.12. 15:19:09

Abzug, blogmotor!

Intizar 2010.08.12. 15:37:26

Testvéremnek igen hasonló háza van. Igaz, valamivel szebb, de mint említettem, nekem ez is tetszik. Kisebb is, ez is igaz. Két nagy dologban különbözik még az ő háza ettől: 1) Meredek, dús-erdős telken áll, tehát nem néz be a ló. Határozottan intim élmény ott "úszkálni az akváriumban". 2) Maximum talán négy millióból készült el, mégpedig az ő személyes ízlése szerint. BRUHAHAHAAAA (Ez sátáni kacaj volt).

Káposztakukac 2010.08.12. 15:41:52

@Intizar: 4 millióból? mikor? 1975-ben?

Intizar 2010.08.13. 13:10:11

Kettőezer után. Haver építésszel. Sok saját kezű és baráti keccsöléssel.
De hát a testvérem is panelban nőtt föl, úgyhogy műveltségre esélye sincs.
Hja, az építész gyerek, az valahol Rákosszentborzalmason lakott egy irdatlan nagy (szülői) "kastélyban". Az már talán lehet művelt otthon, hiszen förtelem sok péz kellett hozzá.
(Bocs, hogy ennyit rugózok rajta, de hát elállt tőle az agyam. Sok szépet hallottam már mondani a vagyonosokra, de hagyományosan mégsem volt szokás a zsét egyenlővé tenni a műveltséggel.)

foto háber 2010.08.14. 10:46:57

a háló szar a többi bejön bár ha valaki ismeri a látszobetont akkor az se kell

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.09.09. 00:32:58

hát, az alaprajz eléggé döcög.

az energiahatékonyságáról nem vagyok meggyőződve, alsó hangon is necces.

szingliknek, gyerektelen párnak ideális lehet, de egy 4 fős családnak alkalmatlan.

a külső design jópofa, a belsőnél nekem zavaró, hogy a praktikumot és a használhatóságot beáldozta a szimmetria és a prekoncepció kedvéért.

ez tervezői műhiba.

DesignPumpa Speciál

Social...

Friss topikok

DP/FB

Editor's Hell

süti beállítások módosítása