2011.03.23. | pumpa | 44 komment | fotó eco

Újrahasznosítás: metrókocsikat az óceánba!!!

A Dealware állam és Dél-Karolina között húzódó szakaszon az 1600-as évek óta készítenek mesterséges menedékeket a tengeri élővilág számára. A Metropolitan Transit Authority újrahasznosítási programja révén ez a folyamat most egy teljesen új, kicsit megdöbbentő, kicsit szívszorító, de lenyűgöző szakaszába lépett...

A programban foglaltak mentén összesen 2500 kiszolgált és kibelezett metrókocsi kerül a víz alá, hogy menedéket, hasznos életteret nyújtson a víz alatti világnak. Stephen Mallon fényképezővel kísérte utolsó útjukra a kocsikat, így született meg a NEXT STOP ATLANTIC című, erős sorozat, melyről kicsit lejjebb a fotós fogalmazásában is olvashattok, ezúttal angolul, mert úgy szép...

"NEXT STOP ATLANTIC: Can you imagine if you were on the last drop? You get on the train expecting to get out at Atlantic Station and end up hitting the Atlantic Ocean instead. Seeing these massive mechanisms being tossed into the ocean like a toy in the bathtub is a  ping in my heart. I have always been attached to these machines, their surreal beauty integrated into their functional engineering.  At first I was stunned, the moments of violent recycling, watching the water quickly adapt to its new underwater houses. After being pushed and stacked like a sardine in these subways cars over the past decade, it is nice to see the sardine actually getting one of these as its new steel condo. These unbelievable photographs were captured over the past three years from Delaware to South Carolina. Since the 1600's man has artificially created reefs. The Metropolitan Transit Authority's recycling program has been involved for the past decade, retiring over 2500 subways cars to the ocean to help rebuild underwater reefs along the eastern seabed. These are my images, seconds before these mass transit vessels join history in building homes for life under the sea."

Via: Fubiz

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://designpumpa.blog.hu/api/trackback/id/tr482764339

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Fotósajánló: Stephen Mallon és Mark Laita 2011.03.23. 19:04:12

Stephen Mallon igazi amerikai indusztriális fotográfus. Bizzar módon ábrázolja szépnek azt, ami szörnyű és immáron globális probléma. Például ember és gépek viszonyát tökéletes kompozícióban. Észveszelytő a gondolkodásmódunkat és cselekedeteinket dokum...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Baszk Earl 2011.03.23. 17:03:04

És ez mire jó?
Betelepednek a halak? Majd jön az ellenőr és kéri a jegyeket!

2011.03.23. 17:16:53

@Baszk Earl: Mesterséges korallzátonyt építenek. Idővel rátelepszik a természetes is.

innovation 2011.03.23. 17:28:19

Akkor ez most szennyezés vagy nem szennyezés. Nem értem. :/

Clearvoyance 2011.03.23. 18:01:21

@innovation:
@cworm:
Nem szennyezés.
Az elsüllyesztett hadihajókról is minden műanyag, gumi stb elemet eltávolítottak, és az esetleges olajmaradványoktól is megtisztították.
Gyakorlatilag tiszta vas/acél szerkezet kerül csak a vízbe. A korrózió maximum a víz vas szintjét emeli meg de az arányokat tekintve ez nagyon csekély.

Anno, ha valakinek vashiánya volt, rozsdás szögeget szúrtak egy almába, és így pótolták.

Link Elek 2011.03.23. 18:01:32

@innovation:
kiszedtek minden szennyezot cuccot. a fem vaz maradt.
olyan helyre teszik, ahol homokos a tenger alja. arra nem tud megtelepedni a korall, es a halaknak nincs buvohely. nagyon benepesul nehany ev alatt.

a thai-ok kiszolgalt harckocsikkal csinaljak.

az otlet a vilaghaborukban elsullyedt hajok "bekorallosodasabol" jott.

nezegess kepeket, jok:
www.google.com/search?q=artificial+coral+reefs

SÜN 2011.03.23. 18:11:10

osztán ez mi a *szomnak menedék? cápának?

bájgúnár 2011.03.23. 18:13:21

A hülyéknek belehet ezt adni!A sok szemetet meg szenyvizet azért hogy jól éljenek a halak!

M&Ms (törölt) 2011.03.23. 18:17:26

Inkább ajánlották volna fel Budapestnek, itt úgyis amit máshol már nyugaton selejteznek (10-20 éves kocsik), az itt bőven megfelelne a 2-es és 3-as vonalaira.

midnight coder 2011.03.23. 18:30:17

@bájgúnár: Pedig ez valóban működő dolog. Gyakorlatilag egy mesterséges szikla amin meg tudnak tapadni a korallok, menedéket találnak a nem nyíltvízi halfajok. Jacques Cousteau írt anno egy könyvet a Csend világa címmel, abban egyebek közt erről is ír.

medvetoka 2011.03.23. 18:44:07

@MMs drazsé: ebben tévedsz, pl. Londonban rengeteg 1975-1980-ban gyártott metrókocsit láttam. A különbséget az adja, hogy ott nagyon szépen fel vannak újítva, valamint belső kamerás rendszerrel védik őket.

kázoli 2011.03.23. 18:45:53

Emberek! Ébresztő! Szemellenzőt le! Ez így ó-cóbb!
(Az még senkinek sem jutott az eszébe, hogy tulajdonképpen nem a halakról, korallokról stb. van itt szó, hanem a kevesebb költségről?)

kuki123 2011.03.23. 18:54:53

hát nem úgy néz ki mintha mindent kiszedtek volna ott van benne a vastag kábel is@Clearvoyance:

és szerintem is olcsóság a lényeg...

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2011.03.23. 19:08:46

Delaware államban azért kevés az esélye korallzátonyok kialakulásának, ahhoz túl északra van... De az kétségtelen, hogy meg tud telepedni az élővilág mindenféle roncs környékén. Az elsüllyedt és mesterségesen elsüllyesztett hajókra ez egyaránt igaz. Az utóbbiaknál egyre szigorúbbak a szabályok (a világ nyugati felén legalábbis) arra nézve, hogy mi mindent kell kiszedni a roncsokból. Nem csak a nehézfémet tartalmazó alkatrészeket, hanem még a festéket is el kell távolítani, ha ólomtartalmú. Aztán persze ott van a turizmus kérdése is, mert a búvárok szeretik a roncsokat, ott mindig lehet látni valamit. De nem minden projekt sül el jól, vannak olyanok, amik több kárt okoztak mint hasznot:
www.divecenter.hu/Hirek/949/gumizatony-egy-fustbement-terv

Máshol meg nagy vitákat generál:
www.divecenter.hu/Hirek/2624/elsullyesztenek-a-sullyesztest

Persze azokban az országokban, ahol a kormányzat döntéseit nem szokás vitatni, könnyebben mennek a dolgok. Az viszont biztos, hogy még mindig sokkal több a nem szándékosan víz alá került roncs, mint a mesterséges zátony, és ezeket igencsak benépesítette az élővilág, tehát a tenger nem válogatós.

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2011.03.23. 19:10:20

Ja, az olcsósághoz annyit, hogy egy nagyobb hajó megtakarítása dollármilliókra rúg.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.03.23. 20:44:09

Ezt elképesztő hülyeségnek tartom.

A természetnek erre semmi szüksége, az metrokocsi nélkül is megvan. Ha nem így lenne, akkor az evolúció révén már rég kipusztultak volna ezek az élőlények, amiknek erre "állítólag" szüksége van. Nem is értem... Évezredekig hogy voltak meg szerelvények nélkül?

Ezt kb. annyira nem értem, mint a kutyákat télen felöltöztetve látni az utcán. Most az vagy egy állat, amelyik megvan magában cuki kis ruci nélkül is, vagy nem, de akkor nem értem, hogy eddig hogy bírta ki az adott fajta.

Ember nélkül kihalna? És ez most jutott eszébe a természetnek?

Baromság. Ez sima környezetszennyezés, csak így adták el... 8-(((

flamer 2011.03.23. 21:04:49

Azért jó látni, hogy a kommentelők többségének simán megy a zsigeri sötétzöldség. Kurvára semmi fogalmuk sincs semmiről, de abban azért teljesen biztosak, hogy ez így környezetszennyezés.

zum trucc 2011.03.23. 21:13:47

Nincs a dologgal baj, meg divat lett a könnyűbúvárkodás, ezért kell valamit letenni, hogy legyen mit láss.
Jordániában is van tank, hajó, repülő a tengerben, egy egyszerű pipás szemüveggel is látszanak, aranyos turistagiccs, senkit nem bánt.

isti75 2011.03.23. 21:20:33

Csak most értettem meg miért mentek neki a Titanic-kal a jéghegynek. :-)

Almaspite 2011.03.23. 21:22:09

"1600-as évek óta készítenek mesterséges menedékeket a tengeri élővilág számára"

Forrást, légyszi! :-)

Dzsonni 2011.03.23. 21:37:58

Szerintem is inkább adták volna nekünk a kocsikat.

ALW 2011.03.23. 22:18:57

Szerintem erre a sorsra jutnak az Alström 4-es metró kocsik is :)

l.x. 2011.03.23. 22:33:21

Azannya, ez ám az innováció: subwayből submarine!

terasz9 · http://www.teremibalazs.hu 2011.03.23. 22:36:03

"A Dealware állam és Dél-Karolina között húzódó szakaszon az 1600-as évek óta készítenek mesterséges menedékeket a tengeri élővilág számára"

Ez alatt azt érted, hogy az újvilág benépesülése következtében egy csomó hajó elsüllyedt az oda-visszaúton?
Vagy talán az indián őslakosok dobáltak metrókocsikat négyszáz éve az óceánba?

l.x. 2011.03.23. 23:39:55

@terasz9: Azért egyértelmű jópofasághoz ne kelljen már beszmájlizni a posztokat...

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2011.03.24. 00:11:58

"A Metropolitan Transit Authority újrahasznosítási programja révén ez a folyamat most egy teljesen új, kicsit megdöbbentő, kicsit szívszorító, de lenyűgöző szakaszába lépett..."

Annyira új és megdöbbentő, hogy már 5 évvel ezelőtt is dobáltak metrókocsikat a víz alá. Kiszerelnek belőle mindent, csak a csupasz váz marad, semmi más.

Piszén Pisze Kölyökmackó 2011.03.24. 01:36:35

Ezek a metrókocsik teljesen más áramellátással működnek, és több más paraméternek sem felelnek meg, ami a hazai metróhálózatot illeti. Örülök, hogy a szakértő urak/hölgyek ismét háttérismeret nélkül puffogtatják a politikai revolvert, menjetek inkább virágot szedni a kibaszott rétre.

freemind93 2011.03.24. 02:37:20

@Piszén Pisze Kölyökmackó: erositsd mar meg kerlek: ezt tenyleg komolyan vetted?

Benzoate Ostylezene Bicarbonate · http://fbi.gov 2011.03.24. 05:39:35

...na most minnyá jön valaki azzal, hogy már a régi rómaiak is.... :P

belagezabela 2011.03.24. 06:24:38

@Ványadt Ványadtovics Vinyov: azok nem, de az ókori görögök már igen.

belagezabela 2011.03.24. 06:26:26

"ez a folyamat most egy teljesen új, kicsit megdöbbentő, kicsit szívszorító, de lenyűgöző szakaszába lépett..."

Én sírtam is egy kicsit, hüp hüp.

szegény metrókocsik brühű hű.

k13 2011.03.24. 06:46:24

a természetnek annyira szüksége van az ember védelmére....mint már annyiszor tapasztaltuk. Ez egy rohadt nagy baromság. Jó duma, h bevághassák a szemetet az óceánba.

2011.03.24. 07:38:09

Biztos kurva olcsó kihajóztatni 2500 darab roncsot... A sok primitív aggódó barom inkább maradjon csöndbe. Aki itt veri magát, az semmit sem tud és még hangoztatja is.

Travis Paymon · http://szervezdmeg.eu 2011.03.24. 07:53:49

Ezt a metrósüllyesztést egyszer én is láttam valamelyik doku-csatornán. Ott igazából semmiféle úgynevezett élővilágon-mentési szándék nem volt benne, simán csak belebaszták a tengerbe és helló. A sín is úgy ért végett. Felgyorsították a szerelvényt, bele ezerrel a vízbe és otthagyták. Már akkor sem értettem miért nem éri meg ezeket megint beolvasztani, de hát ők tudják.

záporjózsi 2011.03.24. 08:28:36

@MMs drazsé: Metrókocsit 20 év alatt csak akkor adunk el, ha már vásárláskor is trágya volt. 20 év után meg lehet gondolni, hogy 25-re túlfuttatom és eladom, vagy felújítom és összesen 30-35 évig üzemeltetem.

Azért az a keresztmerevítés a kocsin nem semmi. Nem gyakori errefelé, hogy keresztben halhas-tartó szerű megoldást válasszanak.

@midnight coder: Érdemes hozzátenni, hogy másutt a korall és az általa teremtett környezet pusztul. Mindegy, hogy emberi vagy természetes okokból, de pusztul. Ezzel segíteni lehet a koralloknak.

osgood 2011.03.24. 08:36:00

@Kult: "Aki itt veri magát, az semmit sem tud és még hangoztatja is."

Téged is beleértve? Ha nem, akkor adj egy tippet, mennyivel drágább kihajóztatni a roncsokat, mint eljuttatni a roncstelepig, tárolni, újrafeldolgozni, stb., kérlek! Én is tudatlan vagyok, segíts! És hangoztatom :)

pernahajder Campbell 2011.03.24. 09:37:50

@osgood: Pedig viszonylag egyszerű. Ha eladod az acélt, pénzt kapsz érte, ha a tengerbe dobod, az neked kerül pénzbe.
Ha már addig úgyis eljutottunk, hogy szétválasztottuk az acélt az egyéb anyagoktól, akkor már nem olyan bonyolult az újrafeldolgozása, mint azt esetleg hinnéd: bele kell dobni a konverterbe, és kész.

osgood 2011.03.24. 09:44:45

@pernahajder Campbell: Már csak elhinnem kéne, hogy olcsóbb a tengerig szállítani, mint a konverterig, köszönöm.

innovation 2011.03.24. 09:49:20

OK, hogy halak, meg minden, de nem lehetne akkor azt a vas/acélt újrahasznosítani? Vagy az drága? Vagy még mindig nem értem. Minek bújjanak el a halak??? Szerintem fasság...

Nemtomnaez van 2011.03.24. 18:05:23

Helló!
Mielőtt sokan kommentelnek miért nem olvasnak a dolgok után, ahelyett hogy írnak minden hülyeséget? Természetes korallzátonyokat elég sok helyen alkalmaznak már, aki nem hiszi a neten pillanatok alatt rátalál, ha egy kis értelem van benne...
Többen írták hogy nem hiszik el hogy ez olcsóbb. Ezt hol olvasták a cikkben hogy ez az olcsóbb megoldás, mert én ilyet nem láttam...
innovation:
"Minek bújjanak el a halak???"-->Gondolkozz már mielőtt írsz!

innovation 2011.03.25. 15:57:41

@Nemtomnaez van: Gondolkodtam, bazz' és még a Nat. Geo-n is megnéztem az erről készült műsort, de akkor sem értem. De majd gondokodnom tovább.

Astra001 2011.06.11. 13:26:46

Ezt Tarlósnak kellene megmutatni, szerintem azok a kocsik kibelezve is jobb állapotban vannak, mint a budapesti metrókocsik!
Ne a tengerbe, ide vele Budapestre!!!
:)))

DesignPumpa Speciál

Social...

Friss topikok

DP/FB

Editor's Hell

süti beállítások módosítása